maanantai 4. syyskuuta 2017

Yrittäjä on brändi

Perinteinen kivijalkayritys henkilöityy yrityksen ihmisiin vahvasti. Yrittäjä on yrityksen vahvin ja isoin viesti asiakkaalle. Brändin rakentaminen on ehdottomasti yksi kivijalkatoimijoiden tärkeimmistä toiminnoista -  ja se koskee myös yrittäjää. Se ei ole pelkästään valtavien, monikansallisten korporaatioiden työtä, vaan koskettaa meitä kaikkia; yksittäisiä ihmisiä, työnhakijoita, pienen putiikin pitäjää ja suuren ketjuyrityksen johtajaa…

Me olemme brändeja, halusimme tai emme. Potentiaaliset asiakkaat, ystävät, työnantajat muodostavat mielikuvia meistä toimintamme esim. asiakaspalvelun, Facebook-päivitysten, pukeutumisen tai puhetyylin kautta. Hyvän tyypin kanssa on miellyttävämpää viettää aikaa, käydä kauppaa tai vaikka palkata hänet. Brändi näkyy ja kuuluu kauas.

                                        Loimaan Kauneushoitola Sabrinassa kohtaat hymyjä 

Ajankuvaan tosiaan kuuluu, ettei pelkästään brändätä yritystä. On itsestään selvää, että on tultava taustalta esille ja tehtävä itsensä näkyväksi. Asiakkaiden kanssa on kommunikoitava mahdollisimman monien kanavien kautta – myymälä on tärkeä, mutta ei saa olla ainoa viestintäkanava. Näin saat myös oman henkilökohtaisen brändisi arvon asiakkaiden tietoisuuteen paremmin ja tehokkaammin.

                               Kankaanpään kivijalkatoimijat etsivät uusia kanavia palvellaakseen

Millaisia muita ohjeita sitten yrittäjäbrändin rakentamiseen voisi antaa?       

Palvele ja ole asiantuntija

Tunnet asiakkaasi ja tuotteesi/palvelusi parhaiten. Anna sen näkyä. Toimi luotettavasti. Asiakkaasi arvostavat sitä, että olet välittänyt hänen tarpeistaan ja löytänyt niihin uusia ratkaisuja. 
      
      Viesti oikein ja erottaudu

Mieti tarkkaan millaisessa viestintäympäristössä asiakkaasi toimivat. Ole siellä läsnä. Ihmiset saavat satoja, tuhansia viestejä päivittäin eri kanavista. Erottautua pitää. 

                                 Yksityiskohdilla on merkitystä myös brändäyksessä.

                             

Uskalla olla myös asioista mieltä, mutta positiivisella tavalla. Monet yritykset pelkäävät ottaa kantaa. Muista, että et voi miellyttää kaikkia – tavoittelet niitä, joilla on kanssasi sama arvomaailma.

                                


                                   Kelloliike J. Mäkelän (Loimaa) myymäläpäällikkö levolla

Verkostoidu

Yksin ei tässä maailmassa pärjää. Verkostoidu. Tehkää yhdessä asioita. Liity paikalliseen yrittäjäjärjestöön, osallistu toimintaan, tehkää yhteiskampanjoita kauppiasverkostojen kanssa, käy koulutuksissa… Kuluttajat tulevat kauempaa asioimaan, kun kokonaistarjonta on suurempaa.

                           Hullu Yö Huittisissa on kauppiaitten ja elinkeinotoimen voimannäyttö


Ole oma itsesi

On tärkeää olla oma, johdonmukainen itsensä. Teeskentely ei ole ratkaisu.

Tekemistä riittää, mutta kun brändin rakentaminen on omannäköistä, ei sen työllistävä vaikutus ole mahdoton!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti