tiistai 4. joulukuuta 2018

Digijalkaa tutkittuna




Satakunnan ammattikorkeakoulun aikuisopiskelija Mari Raukola tutkii ylemmän amk:n opinnäytetyönään kivijalkayritysten diginäkyvyyttä Huittisten (tutkimuksessa mukana hanke- ja kauppiasverkostoyritykset), Kankaanpään (hanke- ja muut kivijalkaliikkeet), Loimaan (hanke- ja Loimaan kauppalan yritykset) ja Uudenkaupungin (Kivijalka Kuntoon! -yritykset) alueilla. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten mm. kotisivuihin, muihin digimarkkinointikanaviin, sosiaaliseen median käyttöön, sekä googlen perusnäkyvyyteen liittyviä asioita. Tutkimuksessa havainnointiin yhteensä 360 yrityksen digitoimintaa, neljältä eri paikkakunnalta.

Mitä hyötyä yksittäiselle kivijalkayrittäjälle?

Tulokset alla ovat esitettynä kokonaistuloksina (kaikki tutkitut, sekä paikkakuntakohtaiset tulokset). Yksittäisellä kivijalkayrityksellä on myös mahdollisuus tilata Marilta/Mikolta maksutta omat tarkemmat tulokset. Yrityskohtaisen katsauksen avulla yritys saa mm.
  • tarkempaa tietoa omasta digitilastaan: mikä hyvin, missä voisi olla parannettavaa
  • yleistä vertailutietoa oman ja lähipaikkakuntien suhteen 
  • yleistä vertailutietoa oman toimialan suhteen 
  • katsauksen; mitä minusta verkossa puhutaan?
  • uuden työkalun oman viestinnän/markkinoinnin/myynnin kehittämiseen
Kannattaa kysyä lisää ja hyödyntää tilaisuus! 

Tulosten toivotaan edesauttavan yrittäjiä oman toimintansa kehittämisessä edelleenkin ja toiveena on, että alueille saataisiin yritysryhmähankkeita yrittäjien arjen ja taloudellisten panosten helpottamiseksi. Tuloksia on jo hyödynnetty mm. Kivijalka Kuntoon! ja Kortteeri-hankkeiden koulutusten suunnittelussa ja tullaan hyödyntämään myös jatkokehittämistoimien suhteen. 

Tuloksista yleisesti

Yritysten kotisivujen perustilanne on paikkakunnilla hyvä. 85 % kotisivuista on responsiivisia eli mukautuvat käytettävän laitteen mukaan (esim. puhelin, tabletti, tietokone). Hakukone myös löytää yritykset keskimäärin hyvin. Perustietojen (sijainti, aukioloajat yms.) löytymisestä Googlesta on jonkin verran hajontaa.  

Sähköpostimarkkinointi ei ole kovin laajasti käytössä. Monet yritykset tosin kokevat ettei se sovi heidän toimintaansa. Sama koskee sähköistä asiakaspalvelua. Se on käytössä 5 %:lla vastaajista. 

14 % (51 kpl) vastaajista on verkkokauppa toiminnassa. Verkkokaupat myös olivat "tuoreita" ja näkyvissä oli ajankohtaista materiaalia (81 %).

Some-kanavista yleisimmin käytössä olivat Facebook ja Instagram. Nousussa oli Youtube. 
Vastausnopeus somessa oli keskimäärin hyvällä tasolla yrityksissä. Blogi löytyi 6 %:lla yrityksistä. 

Mari on tehnyt myös videot kokonais- ja kaikkien paikkakuntien yhteistuloksista. Tutustukaa tarkemmin tuloksiin. Valitettavasti videot eivät toimi tällä hetkellä mobiilisti. 

Kokonaistulokset videona ja PDF-tiedostona

Huittisten tulokset videona ja PDF-tiedostona

Kankaanpään tulokset videona ja PDF-tiedostona

Loimaan tulokset videona ja PDF-tiedostona

Uudenkaupungin tulokset videona ja PDF-tiedostona

Tutkimus on suoritettu yhteistyössä Huittisten, Kankaanpään ja Uudenkaupungin Yrittäjäjärjestöjen, Loimaan Kauppa ja Palvelut Yhdistys ry:n kanssa sekä kaupunkien elinkeino-organisaatioiden kanssa. 

Kysy lisää tai tilaa yrityksesi tarkemmat tulokset:
Mari Raukola/Kankaanpään elinkeinopalvelut: mari.raukola[at]kankaanpaa.fi; 040 542 0456
Mikko Lehtonen/Satakunnan ammattikorkeakoulu: mikko.lehtonen[at]samk.fi; 050 569 4894

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti